Glutenvrij overnachten bij Hotel Lytel Blue

Plekken waar je onbezorgd glutenvrij kunt genieten én overnachten. Af en toe ontdek je zo’n verborgen pareltje. Zoals hotel Lytel Blue in Riethoven, Noord-Brabant.

Eigenaresse zelf ook coeliakie

Het is al even geleden dat eigenaresse Willeke mij benaderde of ik wilde komen overnachten in haar Brabantse hotel. Nu krijg ik wel vaker leuke dingen aangeboden, maar niet vaak in deze categorie. Willeke heeft namelijk zelf al een jaar of 20 coeliakie. Dus over dat aanbod hoefde ik niet heel lang na te denken. Wanneer iemand zélf ook coeliakie heeft, geeft dat me dat beetje extra zekerheid. Meer nog dan een plek waar men ‘gewoon heel goed verstand heeft’ van kruisbesmetting.

Goede glutenvrije ontvangst

Door corona verplaatste ons verblijf twee keer, maar dat mocht de pret niet drukken. Extra voorpret, zullen we maar zeggen. Half oktober was het zover. Na een drukke werkweek vertrokken we richting Brabant. Riethoven bleek een rustig, sfeervol dorpje en het hotel beloofde aan de buitenkant meteen al veel goeds, Stijlvol! We werden ontvangen met een kop koffie mét bonbon. Uit automatisme vroeg ik of deze glutenvrij was. En uiteraard! Later vonden we in onze suite nog twee van deze heerlijke bonbons.

glutenvrij Lytel Blue

Overnachten in de Blue Suite

We verbleven in de Blue Suite en die is prachtig, luxe, sfeervol. Echt mooi ingericht en vol details. Al zit je bij mij met goud en blauw al gauw goed. Fijn ook dat er een pantry in zit met waterkoker, koffiezetapparaat, koelkast, borden, kommen, bestek, glazen. Ik had wat snacks meegenomen waaronder ook wat gekoelde dingen. Een koelkast op de kamer vind ik echt een pré met een glutenvrij dieet.

De eerste avond bleven we op de kamer. En dat is geen straf met een tv die uit je bedeinde omhoog komt en roomservice voor de drankjes per WhatsApp! Ik had ’s middags een maaltijdsalade voorbereid met pasta. In Lytel Blue zelf kun je namelijk niet dineren en ik had geen zin om meteen de eerste avond al uit eten te gaan. Iets met risicospreiding. Willeke had me trouwens wel veel tips toegestuurd van tevoren, waar we de volgende dag wel gebruik van maakten. Je vindt ze in een overzichtje onderaan het artikel.

Een ontbijtkaart uit je dromen

De volgende ochtend werden we uitgerust wakker, goede Swiss Sense bedden! De avond ervoor hadden we ons ontbijt al doorgegeven. Het leek me fantastisch om op de kamer te ontbijten, nooit eerder gedaan in mijn coeliakiecarrière van 7 jaar. Bekijk vooral online even de ontbijtkaart en snap waarom wij zo enthousiast waren. De gehele kaart is namelijk glutenvrij te bestellen. Yes, dus ook de pancakes, croissants en wentelteefjes!

Ik bestelde de scrambled eggs met bacon. En ging stiekem ook meteen al nadenken over het ontbijt van de volgende dag. De drie boterhammen die eronder lagen waren heerlijk. Matthijs ging voor de pancakes mét gluten. En Nutella. En maple syrup.

Tsja, als je met een foodblogger op pad bent..

Na het ontbijt gingen we op kringlooptocht, een van onze hobby’s. Zeker in een omgeving die we nog niet kennen. We bezochten er eentje in Bergeijk en daarna in Valkenswaard. Op de terugweg deden we een wandeling met alpaca’s en dat was ge-wel-dig.

Bij de Neut voor glutenvrije pizza

Op Instagram had ik jullie gevraagd om lunch- en dinertips. Meerdere keren kwam Divino in Hapert voorbij, maar die zaten helaas vol. Eigenlijk had ik gewoon zin om weer eens een glutenvrije pizza te eten in de horeca. De laatste keer was voor mij 2019, aan het Gardameer.

Daarom besloten we om naar Bij de Neut te gaan. Ook vaak door jullie getipt. Wel vooral op kinderen gericht, maar wij vonden het met z’n tweeën ook leuk. De pizza’s worden in een aparte keuken en oven bereid en dat voelde enorm veilig. De pizza was heerlijk en die met gluten ook, als ik Matthijs mocht geloven.

Op de kamer genoten we van een serie en bestelden we drankjes en een glutenvrije borrelplank. Heel fijn dat bij het brengen nog even vermeld werd dat alles uit een nieuwe verpakking kwam. En de houten plank alleen gebruikt wordt voor glutenvrije borrelplanken. Echt top!

Glutenvrij ontbijten op de kamer – part 2

Het ontbijten op de kamer beviel zo goed dat we dit de tweede ochtend weer deden. Vandaag ging ik voor de hartige wentelteefjes. Wat een geniaal idee, nooit eerder gehad. Dit is veel beter dan een tosti en wederom op het smaakvolle glutenvrije brood.

Hier kom ik zeker terug

Helaas zat ons verblijf er op zondag alweer op. In de auto op de terugweg zeiden wij het meteen tegen elkaar: dit wordt ons jaarlijkse uitje. Naar deze plek wil je gewoon minstens een keer per jaar terug. Een prachtige kamer, zoveel keuze bij het ontbijt (en dat het dan ook nog lekker is en niet droog!) in een leuke omgeving.

Wil jij ook onbezorgd glutenvrij overnachten?

Deze ervaring gun ik iedereen met een glutenvrij dieet en daarom raad ik je zeker aan om hier eens te overnachten. Om de prijzen te zien, meer informatie te lezen en te boeken ga je naar de website van Lytel Blue.

Glutenvrije hotspots Riethoven

Zoals je aan het begin van het artikel kon lezen, tipte Willeke mij meerdere glutenvrije hotspots in de omgeving waar zij zelf (of anderen) goede ervaringen heeft. Hieronder per plaats:

Bergeijk

• Tante thee: lunchzaak met huisgemaakte glutenvrije ijstaart
  • Buon Gusto: Italiaan voor lunch en diner

Westerhoven

• Woest
  • Bij de Neut

Eersel

• Combi: lunchzaak met lekkere pancakes
  • De Bengel: toegankelijke keuken en glutenvrije kaart
  • De Keizer
  • Restaurant Yaya

Eindhoven

• El Puente: iedere gang komt uit een ander land
  • Down Town Gourmet Market: kleine foothill met app waarop je allergenen ziet
  • Fuso: place to be voor sushi met glutenvrije kaart en sojasaus. Eigenaresse is goed op de hoogte van coeliakie.

Uiteraard heb ik al deze hotspots ook toegevoegd aan mijn kaart met glutenvrije hotspots. In de omgeving is trouwens nog veel meer te doen dan alleen eten. Er zijn genoeg leuke dorpjes en natuurgebieden. Je kunt winkelen in Eindhoven, eropuit per fiets of een rondleiding boeken bij de plaatselijke wijngaard. Op 1 en 2 april heeft Hotel Lytel Blue trouwens een compleet glutenvrij weekend en daar is nog plek voor! Bekijk voor meer informatie de pagina van het event.

Voor dit artikel ben ik 2 nachten uitgenodigd bij Hotel Lytel Blue.

Facebooktwitterpinterestlinkedin

One thought on “Glutenvrij overnachten bij Hotel Lytel Blue

1. Zo leuk om te lezen dat er deze hotspots zijn. Ik voel me altijd enorm beperkt en raak door al het uitzoeken gedemotiveerd maar dit helpt enorm! Bedankt voor de tips.