Glutenvrij aanbod buiten de deur nog steeds onvoldoende

Glutenvrij aanbod buiten de deur nog steeds onvoldoende

Wellicht schrik je van de titel, maar lees vooral even verder. Onlangs hield Schär een onderzoek over glutenvrij eten buiten de deur. De resultaten deel ik graag hieronder met jullie. Misschien heb je dit onderzoek zelf ook ingevuld en ben je benieuwd naar de resultaten. Lees je mee?

Ondanks de toegenomen aandacht voor glutenvrij eten blijkt uit onderzoek van Schär, onder zowel Nederlanders met een glutenintolerantie (coeliakie) als horeca- en cateringbedrijven, dat het glutenvrije aanbod buiten de deur nog steeds als onvoldoende wordt ervaren. Bijna twee derde (60%) van de ondervraagden met een glutenintolerantie ondervindt het glutenvrije aanbod in horeca en catering als zeer beperkt en 54% vindt het niet veilig door kans op kruisbesmetting met gluten. Daarnaast wordt de kennis van chefs en personeel rondom (het bereiden van) glutenvrij eten, zowel door de groep die een glutenvrij dieet volgt als de horeca en catering zelf, als beperkt ervaren.

De horeca- en cateringbedrijven zien het bereiden van glutenvrij eten vaak als een belemmering van de dagelijkse praktijkvoering. Toch ligt er een groeiende kans om de groep die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Naar schatting volgt op dit moment zo’n 3% van de Nederlandse bevolking vanuit medische noodzaak een glutenvrij dieet en dit aantal zal naar verwachting in de toekomst stijgen naar 6% door onder andere een betere diagnostiek*. Het werkelijke omzetpotentieel ligt nog hoger omdat ook deze groep vaak met één of meerdere personen buiten de deur eet.

Glutenvrij aanbod onvoldoende
Uit het onderzoek van Schär blijkt dat:

  • de groeiende groep mensen die een glutenvrij dieet moet volgen regelmatig buiten de deur eet: een derde (33%) maandelijks en bijna 1 op de 10 (9%) wekelijks. Maar een goede horecagelegenheid vinden om met vrienden en familie te eten is voor hen niet makkelijk.
  • Naast het feit dat meer dan de helft (60%) het glutenvrije aanbod buiten de deur als zeer beperkt ervaart, vindt een kwart (25%) ook de kwaliteit onvoldoende (smaak, bereidingswijze etc.).
  • Pizzeria’s scoren zeer slecht zowel op aanbod (43%) als op kwaliteit (26%).
  • Maar bedrijfs- en schoolcatering/restaurants spannen de kroon, 42% vindt het aanbod zeer slecht en slechts 3% vindt de kwaliteit goed.
  • Restaurants en hotels scoren iets beter, maar ook hier vindt meer dan de helft het aanbod en de kwaliteit onvoldoende.
 

Gevoel van onveiligheid

Voor mensen met een glutenintolerantie is het belangrijk dat zij zich aan een strikt glutenvrij dieet houden. Zelfs een kruimel gluten kan al klachten geven. Daarom is het essentieel dat er geen kruisbesmetting is met gluten. Helaas blijkt uit het onderzoek van Schär dat het onduidelijk is voor meer dan de helft (51%) van de mensen met een glutenintolerantie waar ze veilig glutenvrij kunnen eten. Daarnaast vindt ook meer dan de helft (54%) het aanbod in horeca en catering nog niet veilig door kans op kruisbesmetting met gluten. Het wegnemen van dit onveilige gevoel begint bij goede en duidelijke informatie over allergenen en glutenvrije menuopties op de websites van horeca- en cateringbedrijven. Hier baseert namelijk 74% van de ondervraagden met een glutenintolerantie hun keuze op wanneer zij op zoek zijn naar een gelegenheid om glutenvrij te eten. Chefs en bediening zijn cruciaal. Zij moeten ervoor zorgen dat het glutenvrije eten op de juiste manier bereid wordt en moeten in staat zijn om het juiste (glutenvrije) advies te geven.

Kennis bij chefs en bediening essentieel

Glutenvrij wordt vaak nog onterecht als lifestyle trend gezien en daarmee niet altijd serieus genomen. Maar slechts 28% van de ondervraagden met een glutenintolerantie voelt zich serieus genomen wanneer ze buiten de deur gaan eten. Dit komt mede doordat zij de kennis van chefs en personeel rondom gluten en het (bereiden van) glutenvrij eten als beperkt ervaren. Ook de horeca- en cateringbedrijven zelf geven aan dat de kennis over glutenvrij eten nog veelal onvoldoende is bij hun personeel, terwijl dit juist zo belangrijk is. 83% van de ondervraagden met een glutenintolerantie praat altijd uitgebreid met de bediening en geeft aan dat ze glutenvrij moeten eten als (voorzorgs) maatregel. Een kleine groep (12%) neemt zelfs een kijkje in de keuken en praat met de chef om te kijken of ze veilig glutenvrij werken. Ook de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) adviseert haar leden om altijd vooraf contact op te nemen met de kok of het hoofd van het bedienend personeel. Het is dan ook niet voor niets dat ruim de helft (61%) van de ondervraagden die glutenvrij moeten eten hun restaurantkeuze baseert op informatie van de chef of het bedienend personeel.

Praktisch advies

Horeca- en cateringbedrijven geven in het onderzoek van Schär aan dat zij (het bereiden van) glutenvrij eten nog vaak als een belemmering zien van de dagelijkse praktijkvoering. Als marktleider op het gebied van glutenvrije voeding wil Schär het tegendeel bewijzen. Schär zet haar kennis en ervaring in om horeca- en cateringbedrijven te helpen de grote groep mensen die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Het glutenvrije merk geeft advies, personeelstrainingen en voorziet in ondersteunende en educatieve materialen. Daarnaast is er een specifiek en gevarieerd glutenvrij assortiment van Schär voor horeca en catering dat speciaal is ontwikkeld om besmetting met gluten te voorkomen. Ook zijn er online tools, o.a. de Schär Gluten Free-app, om het glutenvrije aanbod zichtbaar te maken voor de consument. Klik hier voor meer informatie.

* GFK shopper insights NL – Glutenvrij 2017

Mijn reactie op deze resultaten

Een onderzoek vol inzichten in de wereld van glutenvrij uit eten gaan. Met harde cijfers waaruit blijkt dat er nog veel te verbeteren valt. De resultaten verbazen mij niet heel erg. Er zijn enorm grote stappen gemaakt in de horeca afgelopen jaren. Maar het verschil is enorm. Het ene restaurant weet precies hoe de vork in de steel steekt en ergens anders heeft niemand er kaas van gegeten. Vaker dan nodig ontbreekt kennis of is het aanbod op de menukaart minimaal. Als glutenvrije eter word je dan onzeker of voel je je niet serieus genomen. Al is de wil er bij de meeste restaurants wel heb ik het idee. In mijn ideale wereld heeft elk restaurant kennis, kunde én aanbod in huis. Soms wil je meer dan verplicht die ene salade eten.

Mijn tips voor glutenvrij uit eten

  • Neem altijd contact op met het restaurant waar je gaat eten. Het advies kwam hierboven ook al even naar voren. Niets vervelenders dan er ter plekke achterkomen dat er geen kennis van zaken is. Of dat het restaurant vol zit en je ter plekke op zoek moet naar een andere locatie.
  • Blijf positief en stel je erop in dat in de meeste plaatsen altijd wel een restaurant is die je iets kan aanbieden. En ja, in de ideale wereld is dat in elk restaurant. In landen als Spanje, Italië en in Scandinavië is dit bijvoorbeeld al veel vanzelfsprekender.
  • Geef tips aan restaurants. Je kunt jezelf pro-actief opstellen en bijdragen aan het verbeteren van het aanbod. Ben je ergens positief over? Vertel het dan aan het restaurant en geef eventueel aan hoe het nóg beter zou kunnen. Geef bijvoorbeeld een tip voor lekker(der) glutenvrij brood en waar je het kunt kopen. Vraag je lokale snackbar of het mogelijk is om glutenvrije snacks op te nemen en leg uit hoe de bereiding dan in zijn werk moet gaan. Biedt een restaurant een beperkt aanbod aan op de kaart? Vraag naar mogelijkheden buiten de reguliere kaart om, vaak kun je op die manier best je eigen maaltijd samenstellen.
  • Bekijk mijn kaart met glutenvrije hotspots voor restaurants in Europa waar het volgens mij of anderen al wél goed geregeld is. Klik hier voor de kaart.

Hoe kijk jij aan tegen het glutenvrije aanbod in de horeca op dit moment? Deel hieronder jouw ervaringen. 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedin

2 thoughts on “Glutenvrij aanbod buiten de deur nog steeds onvoldoende

  1. Waar ik een aantal keer tegenaan gelopen ben, is dat restaurants in hun fanatisme om klanten binnen te krijgen aan de telefoon (of aan de deur) zeggen dat gv geen enkel probleem is. Tot je aan tafel zit. Dan blijkt het toch wel erg lastig te zijn of weet de kok en personeel weinig af van allergenen.
    Ik vind dit altijd lastige situaties omdat het voor de omgeving al snel lijkt dat je een lastige en zeurende klant bent, terwijl je eigenlijk alleen maar probeert niet ziek te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *